ARTS IN CINEMA: MONET WATERLELIES

Gegevens

Regie: Giovanni Troilo
Cast:
Genre: Documentaire
Land: Italië
Duur: 85 minuten
Kijkwijzer: alle leeftijden

De film maakt deel uit van ons Arts in Cinema-programma; een reeks spraakmakende documentaires over internationale top-exposities en bevlogen kunstenaars. Curatoren en experts geven een toelichting op de getoonde kunstwerken en behandelen het thema van de film op een toegankelijke en onderhoudende manier.

Het programma bestaat uit 2 onderdelen:

  • 11:00 uur – 12.00 uur een lezing Monet en Manet
  • 14:00 uur – 15.30 uur Film Monet: Waterlelies

Tussen de beide onderdelen is er gelegenheid om een lunch te gebruiken in de Drommedaris. U kunt zich aanmelden via info@drom.nl

11.00 uur    Lezing Monet en Manet: Wat is het verschil tussen deze kunstenaars?

In deze lezing door Juliette Verhofstad wordt bekeken in welke tijd Monet en Manet leefden en hoe zij op verschillende wijze te werk zijn gegaan.

Monet is vooral beroemd geworden door zijn prachtige schilderijen met lelies, maar hij heeft ook een mooie serie gemaakt van de kathedraal van Rouen. Met een losse, vlotte toets zet hij gebouwen, landschappen en mensen neer.

Manet is bekend geraakt door twee grote schandalen. Op het schilderij ‘Le Déjeuner sur L’herbe’ oftewel de picknick in het gras, is een naakte vrouw afgebeeld. Niet als Venus, maar als eigentijdse vrouw. Dit geldt ook voor een ander werk van hem: De Olympia. Welk verhaal zit hierachter?

Spreker Juliette Verhofstad is een bevlogen kunsthistoricus. Zij geeft al jaren les aan volwassenen en kinderen. Zowel voor de Blauwe Schuit, als voor de Hovo en andere culturele instellingen. Behalve het lesgeven is zij ook conservator, adviseur voor kunstaankopen en medewerker bij de Kunstuitleen West-Friesland geweest. Voor meer informatie zie: www.kunstblik.eu

 

14.00 uur    Film Monet Waterlelies

De film laat zien hoe Claude met hart en ziel werkte aan zijn meest kolossale werk tot stand te brengen: Le Grand Décoration. Gigantische panelen die zijn waterlelievijver uitbeelden en die de kijker een gevoel geven zich te verliezen in een atmosfeer van sereniteit en vrede.

In mei 1927, opende zijn vriend Clemenceau het museum dat geheel gewijd was aan La Grand Décoration. Helaas was Claude Monet vijf maanden eerder gestorven. Hij zou zijn werk nooit compleet zien, noch zou hij de impact kennen die het had op het publiek. Monets meest gewaagde werk, waar hij de laatste twaalf jaar van zijn leven had gewerkt en al zijn energie had besteed, werd met afschuw door de Fransen ontvangen. Slechts 30 jaar later zouden Monets Waterlelies een nog grotere vijver oversteken, de Atlantische Oceaan, samen met al zijn andere werk. Zo werd het succes van een buitengewoon genie dan eindelijk bestendigd.

Tijden