Dearest Fiona
test
Dearest Fiona
Een van de eerste beelden: een meisje met een oer-Hollands mutsje kijkt je nieuwsgierig aan. Ze is ruim honderd jaar geleden gefilmd, en toch lijkt het alsof ze naast je staat. Fiona Tan ontdekte het beeld in de collectie van Eye Filmmuseum, waar ze stuitte op oude, deels ingekleurde, documentaire filmopnamen van Nederland tussen 1900 en 1930.
In Dearest Fiona zijn ze gemonteerd tot een panorama van dorps- en stadsleven, visserij, landbouw en industrialisering. Speelse momenten staan naast zware handarbeid, oogst en overstroming. Vooral door de mensen komt de van subtiel geluid voorziene beeldenstroom heel dichtbij. Tegelijkertijd leest een stem teruggevonden brieven voor die Tans Indonesisch-Chinese vader haar eind jaren tachtig vanuit Australië schreef toen zij in Nederland studeerde. Moeiteloos schakelt hij tussen familieberichten en gedachten over het wereldnieuws en kolonialisme.
De onorthodoxe combinatie van die brieven en de oude beelden van Nederland vormt een intrigerende ervaring – intiem en persoonlijk, met een wijde blik. Tan nodigt zo uit tot bespiegelingen over tijd en geschiedenis, onze plaats in de wereld en wie wij zijn.
test
Jeanne du Barry
In deze openingsfilm van het Filmfestival van Cannes is Johnny Depp, na zijn privé-schandaal, voor het eerst weer te zien.
Als vrouw uit de arbeidersklasse snakt de jonge Jeanne Vaubernier naar een hogere status, een haast onmogelijke droom die toch uitkomt door haar charmes, haar meesterlijke beheersing van de etiquette en haar naar verluidt haar indrukwekkende seksuele vaardigheden. Wanneer ze koning Lodewijk XV ontmoet wordt ze zijn courtisane. Een schandaal in Versailles. Hoofdrolspeelster Maïwenn, tevens regisseuse ziet Louis en Jeanne als twee geliefden die elkaar oprecht beminden in een onbarmhartige wereld vol gekonkel. De film is op z’n best wanneer ons een voyeuristische inkijk wordt gegund in de gekke tradities en rituelen waarvan het Franse hof in de 18de eeuw was doordrongen.